Managementtermen uitgelegd: Werkgeluk en hogere zingeving
Deze keer in de blog managementtermen die je vaak hoort, maar wat houden ze precies in? Werkgeluk is momenteel zo hip dat je het te pas en te onpas leest. En purpose is het engelse woord voor hogere zingeving, maar dat is vaak voor van die managers die graag in het Engels converseren. Zowel werkgeluk als hogere zingeving dekken overigens dezelfde lading: Wat is datgene waardoor jij elke dag fluitend naar je werk gaat?
Waarom werken mensen eigenlijk?
Om uit te leggen waardoor jij fluitend naar je werk gaat, gaan we even helemaal terug naar het begin. Want waarom werken mensen eigenlijk? Er is een groep mensen die werkt voor het geld. Het maakt niet uit wat ze doen, als ze ervoor betaald krijgen, zijn ze gelukkig. Dan is er een groep mensen die werken omdat ze datgene wat ze doen heel erg leuk vinden. Deze mensen halen hun werkgeluk uit het werk zelf, of randvoorwaarden van het werk. En er is een laatste groep mensen die werkt om iets bij te dragen aan de maatschappij, aan het grote geheel. Hier ligt de nadruk op hogere zingeving.
Werkgeluk: Een radertje versus het totale product
Nog niet zo heel lang geleden was lopendebandwerk de norm. Urenlang stonden mensen in een autofabriek één bepaald boutje aan te draaien. Dat was het enige wat ze deden, acht uur per dag. Je kunt je voorstellen dat dat heel saai is. Misschien heeft de carrosserie van de auto een keer een ander kleurtje, maar verder verandert er helemaal niets. Als je had gezegd dat de medewerker een stofzuiger in elkaar stond te schroeven, was dat net zo logisch geweest. Medewerkers gingen met tegenzin naar het werk en de werknemertevredenheid was echt heel laag.
Tot men besloot dat het ook helemaal anders kon. Het idee was simpel: De medewerker loopt met de carrosserie mee en doet veel meer aan de auto dan alleen dat ene boutje. De werknemertevredenheid schoot omhoog en men ging weer fluitend naar het werk. Men was ook weer trots op het werk. De conclusie was net zo logisch als simpel: als mensen betrokken worden bij het grote geheel worden ze daar gelukkiger van.
Een betere werk-privébalans begint bij jezelf
Niet alleen bijdragen aan het geheel leidt tot meer werkgeluk. Als jij je werk kunt combineren met vrijwilligerswerk bijvoorbeeld, doe jij je (betaalde) werk met meer plezier. Of als jij meer tijd met je gezin kunt doorbrengen en daar gelukkiger van wordt. Dat geluk neem jij elke werkdag opnieuw mee naar je werk.
Geluk-productie-winst
Werkgeluk is helemaal hip en happening. De theorie daarachter is eigenlijk heel simpel: Gelukkige mensen zijn productiever. Meer productie is meer winst. En dat is dus win-win voor werkgevers. En voor werknemers, want die gaan fluitend naar hun werk. Als je er over nadenkt is het eigenlijk heel logisch. Geluk is immers aanstekelijk.
Hogere zingeving: En die betere wereld dan?
Hogere zingeving is letterlijk: Wat is zin van jouw bestaan? En van je werk? Wat betekent het allemaal? Hogere zingeving beperkt zich niet alleen tot jezelf. Als jij kunt bijdragen aan het welzijn van een groep mensen, of aan de wereld, dan word je daar gelukkiger van. En dat geluk neem je mee naar je werk. Letterlijk: Als jij iets zinnigs doet (of zinnig bent) dan word je daar gelukkig van.
Een gedeelte van je werkgeluk is te sturen, voor heel veel medewerkers geldt dat ze de werk-privé-balans belangrijk vinden. Er zal altijd een gedeelte overblijven dat per persoon verschilt. Net zoals wij mensen verschillend zijn, zijn ook onze hobby’s verschillend. Het is dus belangrijk rekening te houden met wat de werknemers gelukkig maakt, maar ook ruimte te laten voor persoonlijke invulling. Je kunt dan denken aan het beschikbaar stellen van opleidingsbudget voor opleidingen die niet direct gerelateerd zijn aan het werk. Bijvoorbeeld een cursus gitaarspelen, of pottenbakken.
Ook vinden mensen het belangrijk dat ze gewaardeerd worden in hun werk. Dat hoeft niet altijd in geld uitgedrukt te worden. Complimenten en ruimte om je te ontwikkelen, zorgen voor gelukkiger werknemers. Die persoonlijke ontwikkeling draagt bij aan zowel het werkgeluk als de hogere zingeving van de medewerkers. Een medewerker kan zich ontwikkelen (zingeving) en doet iets wat hij of zij leuk vindt (werkgeluk). Het één ligt altijd in het verlengde van het ander.