Onboarden en preboarden
Misschien heb je de afgelopen periode wel eens gelezen of gehoord over onboarden of preboarden. Wat is dat eigenlijk en waarom klinken organisaties ineens als vliegtuigen?
Onboarding bestaat al een jaar of 40, maar is momenteel een trend in HR. Onboarden is jargon voor het integreren van nieuwe medewerkers in je organisatie. Vroeger noemde je het inwerken, maar nu heet het onboarden. Hetzelfde principe met een hippe naam.
Onboarden is niets anders dan er voor zorgen dat nieuwe medewerkers meteen landen in je organisatie. Ze zijn bekend met alle aspecten van de organisatie. Ze passen binnen de organisatiecultuur als een stukje van een legpuzzel. Ze hebben alle dingen die zij nodig hebben om meteen volledig aan het werk te kunnen.
Voor onboarding maken organisaties gebruik van 4 C's:
- Compliance:
Wat zijn de regels binnen de organisatie? Wat zijn de veiligheidseisen en de omgangsvormen? - Clarification:
Wat is de plek van de nieuwe medewerker binnen de organisatie en wat wordt er verwacht? Maar ook gewoon: waar parkeer je je fiets of auto? Waar zijn de toiletten? Alle praktische zaken vallen binnen Clarification. - Culture
Wat is de organisatie en waar gaat ze heen? Pas jij daarbij? De missie, visie en organisatiecultuur vallen binnen Culture. - Connection
Hoe ziet de structuur van de organisatie eruit? Met welke mensen gaat de nieuwe medewerker samenwerken? Heeft de medewerker een mentor? Wordt kennis intern gedeeld of vindt de nieuwe medewerker het wiel opnieuw uit?
Organisaties doen aan onboarding om hun nieuwe medewerkers so snel mogelijk te binden aan hun organisatie. Maar ook om ze zo snel mogelijk volwaardig hun werk te laten doen.
Voorbeelden van onboarding zijn het uitdelen van de gedragsregels, of een dagje op stap gaan met de nieuwe medewerkers. Het toewijzen van een mentor of begeleider binnen de organisatie is ook een vorm van onboarden.
Preboarding
Preboarding is het starten van het onboardingsproces in een eerder stadium. Al in de vacaturetekst wordt de nadruk gelegd op de 4 C's. Wat is de organisatiecultuur? Tijdens de selectiegesprekken wordt bepaald of de sollicitanten binnen de organisatiecultuur passen. Zelfs reclame-uitingen kunnen al worden afgestemd op het pre- en onboardingsproces. Mobile recruitment, waarbij je je nieuwe medewerkers werft door vacatures via mobiele reclame aan te bieden, is hier een mooi voorbeeld van. Werf je medewerkers via de kanalen waar zij zich bevinden.
Offboarding
En als je medewerkers de organisatie verlaten is het van belang ze te offboarden. Waarom gaan ze weg? Hoe lang zijn ze gebleven? Waar gaan ze heen? Deze vragen leveren waardevolle informatie op voor de werving van nieuwe medewerkers.
Kortom: Medewerkers zijn sneller productief, blijven langer werken voor je organisatie en als ze weggaan leveren ze waardevolle informatie op voor de werving van nieuwe medewerkers.