Loading...
stylistische weergave van personen als raderen in een team

Teamrollen, hoe werkt het?

Als je ooit een managementboek hebt opengeslagen, heb je er zeker van gehoord: Teamrollen. Voor iedereen die dat niet heeft, dan is deze blog een mooie uitleg. Teamrollen zijn, vrij letterlijk, de verschillende rollen die leden in een team hebben, of zouden moeten hebben.

Als je allemaal dezelfde soort mensen in een team stopt, lijkt dat heel leuk, maar is het vooral heel onhandig. Stel dat iedereen heel praktisch is ingesteld, maar absoluut geen kaas heeft gegeten van planning. Dan heb je heel hard werkende mensen, die hun mooiste werk altijd te laat afhebben, of te vroeg. Of iedereen heeft precies hetzelfde onderdeel van de opdracht gedaan, dus nu zit je hier met 7 inhoudsopgaven, maar zonder inhoud.

Theorie

Waarschijnlijk de bekendste teamrollen-verdeling is van de hand van Belbin. Hij verdeelt zijn team over vier groepen: Denken, doen, voelen en willen.

Vervolgens zijn deze groepen onderverdeeld in verschillende rollen. Bij Belbin zijn dit er 9. Bij Parker en Barry zijn dit er (slechts) 4. Maar zij zijn zeker niet de enigen die teamrollen beschrijven. Wat alle beschrijvingen gemeen hebben, is dat er minimaal één doener in een team zit, en iemand die coördineert.

Maar wat kun je er nu mee?

Je kunt er een hele goede Amerikaanse sitcom mee schrijven. In elke sitcom zit wel een "team", waarbij je iemand hebt die eerst-doet-dan-vraagt en iemand die min-of-meer de leider van de groep is. Vaak herken je jezelf terug in dat karakter dat het beste aansluit op jou en jouw teamrol.

Je kunt er een goed pubquizteam mee vormen. Mensen met dezelfde interesses weten maar een deel van de vragen. Dus als jij heel graag wilt winnen, zoek je mensen met verschillende interesses. Vaak horen bij die verschillende interesses ook verschillende karakters. En dus ben je ineens de coördinator van een team, met al zijn teamrollen.

Op HR-gebied?

En uiteraard kun je er rekening mee houden als je leiding geeft aan welk team dan ook. Er zijn verschillende mensen, met verschillende rollen, verschillende karakters. Die laten samenwerken, op een optimale manier, is soms een uitdaging.

Soms vereisen de verschillende rollen een eigen vorm van communicatie, soms botsen de rollen gewoonweg. Een creatieve dromer zal zich onder druk gezet voelen door iemand die heel erg stipt en gestructureerd werkt. Net als dat degene die gestructureerd en stipt is, geïrriteerd kan raken door iemand die meteen aan de slag gaat, zonder een tijdspad vast te stellen. De coördinator heeft in teams een sleutelrol wat betreft communicatie en coördinatie.

Tot slot

Werk je in een team? Kijk dan eens goed om je heen of je verschillende teamrollen kunt herkennen. Welke rol heb jij zelf? Ben je misschien de sfeermaker tijdens het overleg? Of heb je een hekel aan to-do-lijstjes?

En kijk ook een om je heen in je vriendengroep. Herken je daar dezelfde rollen, of is het daar compleet anders?

Leuke blog? Deel 'm dan!
Of laat een berichtje achter

FAQbekwaam

Ik ben er voor

Veel gelezen