Wat kost een medewerker nou eigenlijk?
Iedereen snapt wel dat er een verschil is tussen een bruto- en een nettoloon, maar een medewerker kost meer dan dat. Naast loonkosten heeft de werkgever ook kosten voor bijvoorbeeld de werkplek, maar ook de koffieautomaat. Sommige loonkosten zijn er altijd, zoals loonbelasting of vakantiegeld (wettelijk 8% per jaar). Andere kosten zijn afhankelijk van de situatie. Misschien is er ook nog sprake van een 13e maand of een andere vorm van beloning. Ook daarmee wordt rekening gehouden. En dan zijn we er nog steeds niet. Waarschijnlijk krijgt de medewerker reiskostenvergoeding en wordt er pensioen gespaard. Misschien is er een opleidingsregeling, waarvoor de werkgever geld apart zet. Ook zijn er verzekeringen af te sluiten voor arbeidsongeschiktheid van de medewerkers.
Loonkosten bestaan altijd uit:
- nettoloon
- loonheffing
- loonbelasting
- premie volksverzekeringen (AOW, Anw en Wlz)
- premie werknemersverzekeringen (WAO, WIA, ZW en WW)
- bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw)
- vakantiegeld
Afhankelijk van de situatie kunnen de loonkosten ook nog bestaan uit:
- 13e maand en bonussen
- pensioen
- looneisen CAO (bijv. eenmalige uitkering of overwerktoeslag)
- bedrijfsuitje
- kerstpakket
- reiskostenvergoeding
- arbeidsongeschiktheidsverzekering
- opleidingen
En dan heb je ook nog overige kosten voor een werkgever als:
- werkplekinrichting
- werkkleding
- overige verzekeringen
Een voorbeeld
En dan zullen we nu met een voorbeeld kijken wat dit in de praktijk betekent.
Janette (28) werkt al 3 jaar als telefoniste bij een callcenter. Zij werkt 36 uur per week en verdient daarmee 10 euro netto per uur. Janette woont 5 kilometer van haar werk. Ze gaat elke dag op de fiets naar haar werk. Elk jaar krijgt ze aan het eind van het jaar een kerstpakket en een 13e maand. Het callcenter waar Janette werkt is alleen overdag bereikbaar. Ze ontvangt dus geen onregelmatigheidstoeslag of iets dergelijks.
Kosten voor de werkgever van Janette (per maand):
bedrag | |
---|---|
nettoloon | € 1.560 |
loonheffing | € 445 |
vakantiegeld | € 125 |
13e maand | € 130 |
pensioen | € 40 |
bedrijfsuitje | € 10 |
kerstpakket | € 4 |
reiskostenvergoeding | € 40 |
arbeidsongeschiktheidsverzekering | € 36 |
opleidingen | € 100 |
werkplekinrichting | € 160 |
totaal | € 2.650 |
Netto op het loonstrookje van Janette:
bedrag | |
---|---|
nettoloon | € 1.560 |
vakantiegeld | € 125 |
13e maand | € 130 |
reiskostenvergoeding | € 40 |
totaal | € 1.855 |
Kortom
Voor het gemak hebben we hier gerekend met een maandloon. Een aantal van deze kosten zullen in de praktijk per jaar betaald worden. Denk bijvoorbeeld aan vakantiegeld of het kerstpakket. Janette ontvangt per maand 1.855 euro. De werkgever heeft maandelijks 2.650 euro aan kosten. Grofweg kun je stellen dat een werkgever de helft meer kosten maakt, dan dat de werknemer ontvangt.